hoc ielts, luyen thi ielts

Writing Theme 2: Diet and nutrition

Ở bài viết này, mình sẽ khai thác chủ đề Diet and nutrition (Chế độ ăn và dinh dưỡng). Đây là một chủ đề rất quen thuộc trong các bài Writing IELTS Task 2

Xem bài viết trước của mình:

Một số đề bài tham khảo: Writing Theme 1: Gender roles

TOPICS

1. What can government do to encourage children to eat a healthier diet?

2. Should the government regulate the fast food industry in the same way that it regulates drug, alcohol and tobacco industries?

3. Some people think that parents should teach their children how to be healthy and have a balanced diet. Others, however, believe that school is the best place to learn this.

Discuss both these views and give your own opinion.

4. Dieting to lose weight has become increasingly prevalent in the developed world. Why do you think people nowadays are so concerned with body shape and size?

5. The problem of obesity is mainly due to people’s lack of knowledge about healthy eating. To what extent to do agree with the statement above?

6. Recent research shows that the consumption of junk food is a major factor in poor diet and this is detrimental to health. Some people believe that better health education is the answer to this problem but others disagree. What is your opinion?

7. Convenience foods will become increasingly prevalent and eventually replace traditional foods and traditional methods of food preparation. To what extent do you agree or disagree with this opinion?

8. Do the dangers derived from the use of chemicals in food production and preservation outweigh the advantages?

Writing Theme 2 Diet and nutrition 1

VOCABULARY

–      Organic food (n) thực phẩm được trồng không dùng phân bón nhân tạo và thuốc trừ sâu. E.g People are willing to pay more for organic food.

–      Genetically modified food (n) thực phẩm biến đổi gen.

–      Health food (n) thức ăn tốt cho sức khỏe. E.g More and more people are switching to health foods and cutting out fat and salt.

–      Convenience food (n) thức ăn cần ít công sức chuẩn bị và có thể ăn bất cứ lúc nào. E.g Convenience foods let you spend more quality time with your family.

–      Overweight (a) béo, quá trọng lượng bình thường. E.g 70% of the population is now overweight according to official figures.

–      Obese (a) Rất béo, béo phì. E.g At least 25% of Americans are considered obese. Obesity (n)

–      Eating disorder (n) Sự rối loạn tâm lí dẫn đến thói quen ăn uống không bình thường. Hai dạng cơ bản của eating disorderbulimia anorexia.

–      Nutrient (n) Chất dinh dưỡng. E.g The plant absorbs nutrients from the soil.

–      Allergy (n) Sự dị ứng. E.g  Allergies are becoming more common, and this could be connected to diet.

If I eat nuts, I have an allergic reaction. I cannot breath properly.

–      Appetite (n) Sự ngon miệng, sự thèm ăn. E.g All that exercise has given me an appetite.

–      Diabetes (n) bệnh đái đường. E.g Diabetes is becoming much more prevalent ( = common or widespread) amongst children.

–      Synthetic Ingredients (n) Những nguyên liệu nhân tạo.

Writing Theme 2 Diet and nutrition 2

SAMPLE

(Adapted from http://www.dcielts.com)

TASK: Recent research shows that the consumption of junk food is a major factor in poor diet and this is detrimental to health. Some people believe that better health education is the answer to this problem but others disagree. What is your opinion?

 TASK TYPE:

Đây là dạng đề yêu cầu người viết bày tỏ quan điểm (opinion) về một đề xuất (proposal): Giáo dục sức khỏe tốt hơn (Better health education). Đề bài nêu rất rõ your opinion, nghĩa là bài này thuộc dạng Argument Essay (Opinion Essay).

Bạn phải bày tỏ quan điểm về đề xuất được nêu ra và bảo vệ cho quan điểm của mình trong suốt bài viết.

 APPROACHES:

Bạn có thể chọn một trong ba hướng tiếp cận, hướng nào không quan trọng miễn là bạn bảo vệ được quan điểm của mình:

  • Hoàn toàn đồng ý.
  • Không đồng ý.
  • Đồng ý nhưng chỉ rõ đề xuất này có cả những hạn chế.

Bản thân mình đánh giá cao cách tiếp cận thứ nhất, bởi ở cách này người viết phải có nhiều ý tưởng để thuyết phục người đọc, các đoạn văn sẽ là những lí do để bảo vệ quan điểm của bạn.

Tuy nhiên nếu bạn không có nhiều ý tưởng cho đề bài này, bạn nên chọn cách tiếp cận thứ hai hoặc thứ ba:

  • Cách tiếp cận thứ 2 có thể tổ chức ý như sau:

–       Body Paragraph 1: Explain why it might not work. Bạn đưa ra những lí do vì sao cách giải quyết này lại không hiệu quả. Bạn vẫn phải giải thích nhưng các ý sẽ không cần viết quá sâu như ở cách tiếp cận thứ nhất.

–       Body Paragraph 2: Other alternatives are better. Các cách giải quyết khác sẽ tốt hơn. Bạn nêu ra một hoặc một số cách giải quyết khác hiệu quả hơn Health  Education, và giải thích ngắn gọn vì sao chúng hiệu quả.

  • Cách tiếp cận thứ 3 có thể tổ chức ý như sau:

–       Body Paragraph 1: Explain why it might work. Cách làm như ở hướng tiếp cận 1.

–       Body Paragraph 2:  Explain why it is not good in other aspects. Bạn sẽ giải thích vì sao cách giải quyết này lại có những hạn chế nhất định.

Writing Theme 2 Diet and nutrition 3

SAMPLE ESSAY (Approach 3)

A serious concern nowadays is how our eating habits can affect our health. In particular, it has been demonstrated that eating too much junk food can lead to health issues later in life. One suggestion for dealing with this is to improve the level of health education so that we eat better and live longer. This suggestion can effectively work but cannot resolve  the whole problem.

The reason why focusing on health education is an appropriate measure is that it addresses one underlying cause of the problem. Children are not supplied with enough knowledge about health at school and the methods of conveying health knowledge are not effective. Moreover, parents tend to underestimate the importance of health education for their children. In fact, there is a connection between what people know about nutrition and their eating habits. For example, children who have learned in school about the need to have a varied diet with plenty of vitamins tend to eat more healthily. In contrast, people who have not had this education still eat too much junk food and as a result suffer from diabetes and other diseases.

Better health education, however, is not a complete answer as it ignores the wider social factors that cause people to eat unhealthily. For instance, many people eat fast food because they have a lifestyle that means they do not have time to sit down to a proper meal. Moreover, other people might eat burgers and pizzas because they are seen to be cool and they want to impress their peers.

In conclusion, the suggestion that better health education should be emphasized is sensible but it is not a  perfect solution. The problem might be better tackled with the involvement of  all families, schools and the government.

Ở bài viết này, mình đã cùng các bạn trao đổi  về một chủ đề quen thuộc trong IELTS Writing Task 2: Diet and Nutrition. Chúc các bạn thành công!

Còn rất nhiều kiến thức hữu ích khác tại IBEST, vậy nên nếu đang dự định chinh phục IELTS, bạn đừng bỏ qua các khóa tại IBEST dưới đây nhé

Way to IELTS (đầu ra 5.0): http://ibest.edu.vn/way-to-ielts.html

IELTS Headway (đầu ra 5.5 – 6.0): http://ibest.edu.vn/ielts-headway.html

IELTS Success (đầu ra 6.5 – 7.0): http://ibest.edu.vn/ielts-success.html

IELTS Mastery (đầu ra 7.0++): http://ibest.edu.vn/ielts-mastery.html

Xem thêm giáo viên: http://ibest.edu.vn/giao-vien.html

IBEST TEAM!

email
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.4/10 (25 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +18 (from 20 votes)
Writing Theme 2: Diet and nutrition, 9.4 out of 10 based on 25 ratings

Bài viết liên quan:

The following two tabs change content below.

Quang Tèo

Mình là Quang (Quang Tèo), SV trường ĐH Ngoại Ngữ Hà Nội. Trong quá trình học tiếng Anh, đặc biệt thời gian ôn thi Quốc gia, mình đã tích lũy được nhiều kinh nghiệm cho kì thi IELTS. Hi vọng những gì mình chia sẻ sẽ giúp các bạn cải thiện các kĩ năng của mình, đặc biệt trong kĩ năng viết Academic Writing.