hoc ielts, luyen thi ielts

IELTS Writing Task 2 – Part 8: Writing a Discussion Essay

Ở bài viết này, mình sẽ cùng các bạn trao đổi những kinh nghiệm để viết tốt một bài Discussion Essay của IELTS Writing. Dạng bài là discussion nghĩa là bạn phải trao đổi, thảo luận vấn đề từ nhiều chiều, không hoàn toàn chủ quan như trong bài Argument Essay.

  • Các bạn cùng xem một đề bài ví dụ: In many countries, traditional foods are being replaced by international fast food. Many people thinkthat  it is good to eat traditional food while others believe that  fast food is a good choice. Discuss both views and give your own opinion.

Ở bài này, mình sẽ đưa ra dàn ý (Essay Plan) và những từ, cụm từ (Phrases) cần thiết cho một bài Discussion Essay.

Essay Plan (Structure)

Có hai cách tiếp cận dạng bài này. Bạn có thể bàn luận về hai ý kiến hoàn toàn khách quan ở phần thân bài và đưa ra ý kiến cá nhân ở phần kết bài. Ở cách còn lại, bạn nêu ý kiến cá nhân ngay ở mở bài và support ý kiến của mình ở một đoạn ở thân bài.

Cách tiếp cận 1:

1. Introduction:

–   Introducing the topic.

–   Giving background information and Narrowing the topic.

–   Stating that both sides are good to some extent.

Để hiểu rõ hơn cấu trúc của mở bài, bạn có thể xem tại bài viết này

2. Body

–   Paragraph 1: Side 1 Advantages. (about 2-3 Advantages)

–   Paragraph 2: Side 2 Advantages. (about 2-3 Adavantages)

Dù là Discuss nhưng bạn không nên đề cập đến Disadvantages vì thông thường Advantage của Side 1 sẽ là Disadvantage của Side 2. Ví dụ như Advantage của Traditional Food là healthy (tốt cho sức khỏe) thì Disadantage của Fast Food sẽ là unhealthy (không tốt cho sức khỏe).

Vì thế  nếu ở phần bàn luận về Fast Food bạn nêu ra cả Disadvantage sẽ có thể trùng lặp ý với Advantage của Fast Food.

3. Conclusion:

–   State that both sides are good in some cases/ both sides are important: Bạn phải tổng kết lại rằng cả 2 ý kiến trái chiều đều có những mặt đúng của nó hoặc đều quan trọng.

–   Your opinion: Which side is better?: Sau khi tổng kết lại, bạn mới đưa ra ý kiến cá nhân: Ý kiến nào trong 2 ý kiến đã cho tốt hơn.

Cách tiếp cận 2:

1. Introduction:

–  Introducing the topic.

–  Giving background information and Narrowing the topic.

–  Mentioning that both sides are good to some extent but at the same time, stating your opinion.

2. Body

–   Paragraph 1: Side 1 Advantages. Ở đoạn này bạn nên nói về Advantages của ý kiến mình không chọn. Tuy nhiên, vẫn phải nhìn nhận vấn đề khách quan và nên dùng hiệu quả Impersonal Language ở đoạn này.

–   Paragraph 2: Side 2 Advantages. Ở đoạn này bạn nên nói về Advantgaes của ý kiến bạn chọn ở mở bài. Bạn nên tập trung bàn luận ý kiến này hơn ý kiến ở paragraph 1 vì đây là ý kiến bạn ủng hộ. Bảo vệ ý kiến của mình ở đoạn gần kết bài thì sẽ dẫn đến kết bài tự nhiên hơn.

3.  Conclusion:

–  State that both sides are good to some extent/ both sides are important: Bạn phải tổng kết lại rằng cả 2 ý kiến trái chiều đều có những mặt đúng của nó hoặc đều quan trọng.

–  Your opinion: Which side is better?: Sau khi tổng kết lại, bạn khẳng định lại ý kiến cá nhân: Ý kiến nào trong 2 ý kiến đã cho tốt hơn.

Tiếp theo, mình sẽ cùng các bạn trao đổi một số cách viết, mẫu câu Impersonal rất khách quan có thể dùng cho phần thân bài.

Language:

Impersonal Phrases:

– Some/many/most people | think/consider that…

Ex: Many people think that fast food is very convenient…

– It is widely believed that…

Ex: It is widely believed that eating fast food is not good for health.

– It is possible/probable that…

Ex: It is possible that fast food will become much more popular in the future.

– It can be argued that…

Ex: It can be argued that in some cases, fast food is better than traditional food.

– It has been suggested that…

Ex: It has been suggested that people (should) not go out to eat too often.

– Opponents of … think/believe/claim that…

Ex: Opponents of fast food believe that it is not good for health at all.

Phrases to list advantages:

Sau đây mình sẽ đưa ra một số cụm từ để liệt kê những điểm đúng, điểm mạnh của một trong hai ý kiến. Những cụm từ này cung sẽ hữu dụng trong dạng bài Advantages and Disadvantages

–         The first/main/most advantage of ….is ….

Ex: The main advantage of fast food is its convenience.

–         One/ another/an additional advantage of ….is ….

–         What makes … stand out/important/… is …

–         One/Another point in favor of ….is ….

Ex: Another point in favor of fast food is its convenience.

Sample

Các bạn đọc bài luận mẫu cho cả hai cách tiếp cận và chú ý những phần được tô đậm/gạch chân nhé!

Approach 1:

Some people believe the aim of university education is to help graduates get better jobs. Others believe there are much wider benefits of university education for both individuals and society.

Discuss both views and give your opinion.

ielts writing task 2 part 8

These days, more and more people are making the choice to go to university.  While some people are of the opinion that the only purpose of a university education is to improve job prospects, othersthink that society and the individual benefit in much broader ways.(Very clear thesis)

It is certainly true that one of the main aims of university is to secure a better job.  The majority of people want to improve their future career prospects and attending university is one of the best ways to do this as it increases a person’s marketable skills and attractiveness to potential employers./  In addition, further education is very expensive for many people, so most would not consider it if it would not provide them with a more secure future and a higher standard of living. Thus, job prospects are very important.

However, there are other benefits for individuals and society.  Firstly, the independence of living away from home is a benefit because it helps the students develop better social skills and improve as a person.  A case in point is that many students will have to leave their families, live in halls of residence and meet new friends.  As a result, their maturity and confidence will grow enabling them to live more fulfilling lives./  Secondly, society will gain from the contribution that the graduates can make to the economy.  We are living in a very competitive world, so countries need educated people in order to compete and prosper.

Therefore, I believe that although a main aim of university education is to get the best job, there are clearly further benefits.  If we continue to promote and encourage university attendance, it will lead to a better future for individuals and society.

Approach 2:

Some people believe that studying at university or college is the best route to a successful career, while others believe that it is better to get a job straight after school.

Discuss both views and give your opinion.

 

When they finish school, teenagers face the dilemma of whether to get a job or continue their education. While there are some benefits to getting a job straight after school, I would argue that it is better to go to college or university.

The option to start work straight after school is attractive for several reasons. Many young people want to start earning money as soon as possible. In this way, they can become independent, and they will be able to afford their own house or start a family. In terms of their career, young people who decide to find work, rather than continue their studies, may progress more quickly. They will have the chance to gain real experience and learn practical skills related to their chosen profession. This may lead to promotions and a successful career.

ielts writing task 2 part 8 2

On the other hand, I believe that it is more beneficial for students to continue their studies. Firstly, academic qualifications are required in many professions. For example, it is impossible to become a doctor, teacher or lawyer without having the relevant degree. As a result, university graduates have access to more and better job opportunities, and they tend to earn higher salaries than those with fewer qualifications. Secondly, the job market is becoming increasingly competitive, and sometimes there are hundreds of applicants for one position in a company. Young people who do not have qualifications from a university or college will not be able to compete.

For the reasons mentioned above, it seems to me that students are more likely to be successful in their careers if they continue their studies beyond school level.

(Nguồn bài viết: IELTS Simon)

 

Trong bài viết này, mình đã cùng các bạn trao đổi về dạng bài Discussion Essay. Hi vọng những gì mình chia sẻ có thể phần nào giúp các bạn cải thiện kỹ năng viết của mình. Chúc các bạn thành công!

Còn rất nhiều kiến thức hữu ích khác tại IBEST, vậy nên nếu đang dự định chinh phục IELTS, bạn đừng bỏ qua các khóa tại IBEST dưới đây nhé

Way to IELTS (đầu ra 5.0): http://ibest.edu.vn/way-to-ielts.html

IELTS Headway (đầu ra 5.5 – 6.0): http://ibest.edu.vn/ielts-headway.html

IELTS Success (đầu ra 6.5 – 7.0): http://ibest.edu.vn/ielts-success.html

IELTS Mastery (đầu ra 7.0++): http://ibest.edu.vn/ielts-mastery.html

Xem thêm giáo viên: http://ibest.edu.vn/giao-vien.html

IBEST TEAM!

email
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.4/10 (49 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +36 (from 36 votes)
IELTS Writing Task 2 - Part 8: Writing a Discussion Essay, 9.4 out of 10 based on 49 ratings

Bài viết liên quan:

The following two tabs change content below.

Quang Tèo

Mình là Quang (Quang Tèo), SV trường ĐH Ngoại Ngữ Hà Nội. Trong quá trình học tiếng Anh, đặc biệt thời gian ôn thi Quốc gia, mình đã tích lũy được nhiều kinh nghiệm cho kì thi IELTS. Hi vọng những gì mình chia sẻ sẽ giúp các bạn cải thiện các kĩ năng của mình, đặc biệt trong kĩ năng viết Academic Writing.